0грн
Зробити замовленняКожного з нас може спіткати проблема підключення трифазного двигуна в однофазну мережу живлення. Це можливо, як саме, спробуємо розібратися в цій статті.
Трифазні асинхронні електромотори, мають у своєму складі статор і ротор. У статорі є пази, де укладені обмотки, кінці яких, знаходяться в розподільчій коробці. Тут можлива тільки пара способів підключення:
Зірка (кінці обмоток сходяться в загальній точці, а до початків підводиться напруга). Трикутником (кінець однієї обмотки з'єднується з початком наступної)
У розподільчих коробках, зазвичай кінці перебувають в зміщеному стані. Якщо такий двигун включити в нормальну мережу з трьома фазами, по його обмоткам, в різні часові моменти буде текти різний струм, що викличе обертання ротора завдяки створюваному там електромагнітному полю. Якщо ж подібного типу двигун підключити до мережі з єдиною фазою, то необхідна електрорушійна сила не створиться і двигун не буд е працювати коректно.
Є кілька способів змусити запрацювати подібний двигун у звичайній мережі. Найбільш широко поширений з них - виконати підключення третього контакту з використанням робочого конденсатора, організувавши, тим самим, пристрій зміщення фаз. Ємність робочого конденсатора підбирається виходячи з потужності двигуна, так, наприклад, для двигуна потужністю в 100 Ватт, нам потрібен конденсатор з ємністю 8мкФ.
Мотор, при подібному підключенні, працюватиме з майже тією ж швидкістю, тільки, от, його характеристики потужності, при цьому, досить сильно падають. Більш конкретні значення втрат потужності будуть залежати від того, в яких умовах буде працювати двигун і яка ємність конденсатора, що працює з ним. Приблизно можна сказати, що двигун, розрахований на трифазне живлення, при включенні в однофазну мережу втратить від 30 до 50 відсотків потужності.
Такі двигуни розраховуються на пару номінальних напруг мережі живлення (220/127, 380/220 та ін.). Найпоширенішими вважаються двигуни, робоча напруга яких 380/220 (більше значення для «зірки», а менше - для «трикутника»). Паспорт, наявний на двигуні, крім інших показників, вказує напругу, на яку розрахований двигун, схему підключення обмоток і можливість їх зміни. Основною складністю при включенні трифазного мотора в мережу з однією фазою, напевно, буде необхідність розбиратися в провідниках, що стирчать з корпусу. Найбільш простим варіантом можна вважати агрегат, який розрахований на 380/220 з відводами, вже з'єднаними в «трикутник». Тоді достатньо просто виконати під'єднання живлення, робочої ємності пуску на клеми двигуна за вказаною схемою.
Як визначати виводи початків і кінців обмоток
Бувають варіанти, коли в коробці присутні 6 виводів, а їх приналежність не зазначена і початки та кінці, так само, не позначені. У такому випадку необхідно вирішити два завдання (перед тим, як ними займатися, треба пошукати у всесвітній павутині документацію наявного агрегату. Там буває вказана колірна приналежність кінців):
1. Визначення пар решті, які відносяться до однієї обмотки.
2. Пошук початків і кінців обмоток.
Першу задачу легко вирішити за допомогою перевірки всіх проводів за допомогою мультиметра (режим опору). При відсутності мультиметра можна скористатися найпростішою «продзвінкою», виготовленої з батарейки і лампочки. При загорянні останньої стає зрозуміло, що приєднані до «продзвонки» дроти є виводами однієї обмотки. Так визначаються три пари проводів.